måndag 4 mars 2013

Sommarauktion: En återblick

Förra sommaren var första gången Lillan följde med på auktion. Jag och bästa loppiskompisen bland andra var på plats utanför Ö-vik. Det började som en disig dag efter en regnig natt och utvecklade sig till den hetaste sommardagen på länge. På slutet gömde jag och lillan oss i skuggorna men hon var på stålande humör hela tiden. Jag var självklart beredd på att jag skulle få fara tillbaka med henne om det inte skulle ha fungerat. Auktionen var på lösöret efter en gammal dam som skulle flytta från sitt stora gamla hus. Huset var ett stort gammalt västerbottenshus placerat underbart till med utsikt över ängarna.



Ni som kommer från Ö-vikstrakten känner
säkert igen auktionsförrättaren med hustru

Tyvärr började dagen dåligt då grannarna verkade ligga i fejd med varandra och upprörda känslor bubblade då flera hundra auktionssugna skulle hitta någonstans att parkera. Vi fick absolut inte parkera inom tomtgränserna för grannarnas tomter. Grannarna patrullerade och var på krigsstigen. Dessutom jagade de upp sina barn så att även de var helt uppvridna. Senare under dagen satte de upp avspärrningar och tog betalt för parkering. Det kändes verkligen ledsamt att det skulle bli så för auktionen var jättebra.

Utroparen var kvick och duktig. Det fanns massor, massor av fina föremål. Jag kom hem med bland annat en jättestor zinkbalja och en trappstol, en sådan man viker in trappen i stolen så att säga. Mina kumpaner fyndade också storstilat och vi kom oss hem vid 21 tiden med fullpackade bilar. Hoppas att nästa sommar blir fylld av lika bra och bättre auktioner!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar