söndag 3 mars 2013

Gammlia om sommaren

Friluftsmuseet Gammlia ligger mig varmt om hjärtat. Jag har jobbat där som guide under tre säsonger samt arbetat som museipedagog på Västerbottens museum. Det är inte bara retro som jag älskar utan även historiska och antika föremål. När man jobbar på Gammlia blir det normala att vara mitt i historien med allt vad det innebär. Man förmedlar information till besökarna men klär sig i 1850-talskläder och vistas i en miljö som om det vore 1800-tal. Till slut känns det som hemma och normalt att ha långa kjolar, livstycke, förkläde, särk och hilka. Man lär sig snabbt att uppskatta handens flit och skaffar sig exklusiva vanor som att äta nybakt tunnbröd med egenhändigt kärnat smör.

Förra sommaren var jag och Lillan en sväng till Gammlia. Det kändes lite underligt att vara där utan att jobba och jag kände mig malplacerad med moderna kläder. Jag tog lite bilder som jag tänkte visa. Nu längtar jag verkligen till sommaren!



Växtfärgade garner i en korg i Wallmarksgårdens kök.
 
 
 


 
 
Jag älskar det målade rutiga golvet i Wallmarksgårdens
framkammare. Lillan spanar ut på gården.
 
 
Barnen åker vagn efter den lilla ponnyn
 


 
Ståtliga Egil. När jag jobbade här var man många gånger sugen på att montera ned den fina mässingklockan. Barnen tyckte nämligen att den var jätterolig att ringa i.
 


 
 
Det är härligt att hälsa på alla fina djur.
 Hedemorahöns, Nordsvensk häst och Fjällkor.
 
Jag tycker att sommaren kan komma nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar