torsdag 7 mars 2013

Medan lillan sover

Fast det redan är mars fortsätter VABruari hemma hos oss med sjukt barn. Hela veckan har det varit feber och hosta. Under tiden Lillan sover passar jag på och fixar med saker som borde ha tagits tag i för länge sedan. Det finns mycket av den varan här.

Idag tog jag tag i det trötta och stripiga fårskinnet som ligger på soffan och hann även sy in innerkuddar i ett par fina broderade kuddfodral som jag fyndat på facebook. Fårskinnet behövde verkligen en piffning. Jag var nästan sugen att kasta det i tvättmaskinen men vet inte om det är tvättbart. Om det inte är tvättbart vet jag att det bara torkar ihop och faller isär och det är ju inte så kul.

Jag tog en karda som egentligen är avsedd för katter men det fungerade utmärkt. Jag kardade igenom hela skinnet så att skräp och tjorv försvann. Det räknar jag även som dagens träning för det var ordentligt svettigt arbete. Ibland är det tur att man är arbetsilsk! Sedan tog jag ut skinnet och gnuggade pälsen i snön. Det såg riktigt bra ut efteråt.


 
 
Visst är dom fina, kuddarna med yllebroderier i starka färger tillsammans
med en grårandig pläd från Finland. Det blev det en mysig hörna i soffan.

 
Så här såg pläden ut innan den fick en omgång av kardan. Stripig och sorglig.
 

2 kommentarer: