tisdag 12 mars 2013

Mina vintageskor

Åh vad jag älskar vintageskor! Det finns ju så mycket vackra skor från tiden. Tyvärr hade damerna inte bara små huvuden förut utan även små fötter. Eller ja, allt på damerna var mindre förr. Det vet man om man gillar vintage- och retrokläder och inte drar stl 36. Det är inte helt enkelt att hitta sånt som passar. Då blir man desto gladare när man hittar något som faktiskt passar!

Jag tänkte visa ett axplock av mina vintageskor som jag har i garderoben.


 

Kolla in dessa läckra skor. Äkta ormskinn och svarvade träkulor. Ca 20-tal. Superhöga klackar som jag har lite problem att gå på men man kan ju sitta med stil i dessa. En mycket god vän med lika god smak (och mindre fötter) gav dom till mig. Gissa om jag blev glad!



 

Detta är ett par favoriter som jag tyvärr inte kan ha längre. Efter jag fått lillan fick jag även större fötter. Helt orättvist men sant. Dessa var nästan för små innan och är hopplöst för små nu. Det är bara i sagorna det funkar att hugga av tår eller hälar för att passa i ett par skor. Eller det funkar inte så bra i sagorna heller faktiskt. Svart lack och skinn från ca 40-tal.


 

Dessa är ganska nya för mig. Riktiga tantskor i svart skinn. I deras försvar är de mycket snyggare på foten än på bild. Dessutom är de riktigt sköna att gå i. Ca 60-tal gissar jag.


 
 
Ett par röda skinnskor med kilklack, ca 70-tal. Jättesköna att gå i och det är ju ganska fräckt med röda skor. Oftast väljer jag att ha svarta skor men eftersom jag även gärna väljer svarta kläder kan det ju vara kul med en färgklick, eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar