söndag 14 april 2013

Söndagsfika

Istället för loppis blev det städning och bakning idag. Ibland är det bara nödvändigt.
Vi har varit bortresta två helger i rad och stöket hopar sig. Lite retro blev det i alla fall. Långpannekakor, "Kokosbitar" samt chokladbollar.
 
 
 
Recept Kokosbitar
 
Ugn 225 Grader
Smörj och bröa en långpanna med ströbröd
 
Vispa pösigt:
2 ägg
3 dl socker
 
Tillsätt:
5 dl vetemjöl
2 dl mjölk
100g smält smör
4 tsk bakpulver
 
Baka mitt i ugnen 10 min. Koka ihop kokosglasyren.
Ta ut plåten och bred kokosglasyren över den halvgräddade kakan.
Grädda ytterligare 7 min. Ytan skall bli gyllene.
Ta ut och låt svalna något.
Skär i bitar.
 
Kokosglasyr:
Blandas och kokas upp under omrörning
3 dl kokosflingor (ett paket)
2,5 dl socker
3 msk vetemjöl
75g smör
4msk grädde
4 msk mjölk
 
 
 
Finaste 50-talsduken. Rosor från svärfar. Tack Ulf! Pressglasfat till kakorna och fat på fot i lergods. Den har stämpel under som jag inte kan tyda. Någon kanske kan och vill informera mig. Jag fick den i arv från min mormor. Och så klart mina Staffordshirekoppar som jag samlar på.
 
 
De är som karameller. Jag har dem även i brunt och grått samt med motiv av hus . Om någon har att avyttra hör gärna av er. De har ovalt öra och stämplar som bilden nedan.
 


 

 
Stämpeln under mitt keramikfat på fot. Suddig stämpel. Jag känner igen formen med kommer inte ihåg vad det är. "Made in G.." går att utläsa.

2 kommentarer:

  1. Kan det vara Scheurich? Fint fikabord, samakade säkert härligt. Nu blev jag jättesugen på chokladbollar.

    SvaraRadera