onsdag 17 april 2013

Billig konst

Gillar ni som jag att ha vackra tavlor på väggarna men inte en tjock börs att backa upp med.  Konst behöver inte kosta tusenlappar för att vara vacker. Ofta kan man hitta vackert målade oljemålningar eller akvareller med fina ramar för enstaka tior på loppis. Alla tavlor som jag har på väggarna är antingen fyndade, gåvor eller ärvda.
 
Det vanligaste man hittar är nog tryck och kopior på kända verk och det kan ju vara trevligt om man gillar en känd tavla speciellt mycket. Själv tycker jag att det är roligt med stilleben av blommor, helst i olja. Det finns många talangfulla amatörkonstnärer i stugorna vars verk pryder sin plats. De tavlor jag visar nedan har kostat mig 50:- eller mindre på loppis och auktion.
 
 
Rund tavla med 1800-talsdam.
 
 
En favorit. Tavla med rosor i korsstygn.
Ramen matchar färgerna i tavlan perfekt.
 
 
Oljemålning med nött förgylld ram. Pryder en vägg i köket.
 
 
Akvarell av hamnen och dess kranar i Örnsköldsvik.
Denna ropade jag i utanför Örnsköldsvik förra sommaren.
Jag har inte hittat en plats åt den ännu. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar