torsdag 11 april 2013

Att matcha Bo Fajans med Gefle


Efter ett tips om ett fint soffbord på Återvinningsbutiken blev det en snabb tur dit. Tyvärr var soffbordet för litet men på vägen ut kikade jag igenom de dukade borden som står till vänster när man kommer in. På ett av borden var det dukat i gult och svart. Dessa pippigula tallrikar fångade mitt öga. Nästan samma rund/fyrkantiga form som på det Gefleporslin som jag har hemma i olika färger och mönster. Under är det djupstämplade Bo Fajans.
 
Jag är ingen expert på porslin från Gävle men vad jag förstår låg de båda fabrikerna Gefle och Bo Fajans där och hade en del gemensamma nämnare vad gäller nyckelpersoner inom tillverkning och design.
 

 En tia styck var ju ett bra pris. De är i superbra skick.
Inte lika stora som mattallrikarna från Gefle.
 
 
I Sundsvall fyndade jag två söta assietter med samma form i rosa och blått.
Märkta under "Johnson Bros Made in England".
Den rosa heter "Rose Horizon" och den blå "Blue Horizon".


Det matchar fint med några av de fina karameller som jag har i skåparna.
Pigg, Neptun, Safari, Kryss, Tellus
 
Ja de är verkligen lysande gula. När min man kom hem och öppnade skåpen utropade han: Nämen vad är det för gula assietter du smugit in här!
Om han bara visste hur mycket jag smyger in!
Än har han inte märkt gunghästen som står i vardagsrummet.
 
Bloggen har nu haft över 5 000 besökare.
Det är verkligen jätteroligt att ni vill kika in och ta del av mina aktiviteter i Umeås retrovärld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar