måndag 8 april 2013

En tur till Skellefteå

I helgen reste jag och lillan till Skellefteå för att hälsa på min lillasyster och hennes sambo. Eftersom både hon och jag gillar att gå på loppis tog vi tillfället i akt och tog en tur. Vi började med Röda korset där det bara blev ett par saker, sedan for vi på PMU där det var jättemycket folk. Jag antar att det var kö innan öppning och att de flest bra saker försvann snabbt, på samma sätt som det är i Umeå. Vi kom lite efter öppning men min lillasyster hittade ett jättefint och prisvärt skåp till köket. Själv hittade jag ett par oanvända söta näsdukar från 50-talet, ett par hårspännen och ett halsband. Jag hittade också en hel del syattiraljer som snedslå och tryckknappar.

 
PMU i Skellefteå är en stor fin butik med väl sorterat innehåll. Till och med slipsarna är sorterade och fint upphängda.


Prydnadskuddar med våriga tulipaner.

 
Dyra hyllan med bland annat Picnic av Marianne Westman.


Nästa anhalt var 5:ans butik. En liten söt loppisbutik där jag hittade lite retro barnkläder. Vårt egentliga mål var Jörn där butikerna öppnade 12.00 och det var dit vi begav oss sedan.

Jag har hört mycket om HEJ loppisen i Jörn och såg fram emot att besöka den men när vi kom till Jörn var den stängd. Suck vad tråkigt. Semesterstängt till 12 april just när vi skulle komma och fynda! Som tur var fanns tre andra loppisar i Jörn. Verkligen loppistätt för att vara en sådan liten ort.

 
En av loppisarna drevs av ett äldre par. Det fanns ganska fina saker men det var inte precis fyndpriser. Jag hittade flera par damhandskar, en handblåst skål, ett orange mönstrat örngott, en löpare med rosor och en söt liten ugglebörs. De visade sig vara prutbara och jag fick ett bra pris så jag var nöjd.
 
 
Vackra omslag på böcker. Röda korset i Jörn
 
Röda korset var öppet också. Vid första anblick såg det skralt ut men jag fyndade ordentligt. En lampfot i slipad kristall, en stor bit rostbrunt manchester tyg, en våffelmönstrad vas, tre böcker varav två syböcker innehållande mönster för 5:- st. Tre par nystickade tjocksockar och två oanvända mössor till lillan fick följa med hem. Två krukor, en vit mindre och en rosa större och en bit tapet med fint mönster samt två glasunderlägg IRA blev det också.
 
Den tredje loppisen drevs av en äldre dam som var intresserad av sömnad och virkning. Även där köpte jag snedslå men det blev även en del tyg, gardiner, plastband och några fina pappkartoner varav en riktigt gammal med handtryckt mönster. Den var i dåligt skick och blev därför gratis. Fullpackad bil och aningens fattigare begav vi oss tillbaka. En mycket trevlig liten Roadtrip.
 
 



 

Den lilla ugglebörsen har "hologram" ögon som blinkar när man rör den. Här ser man mönstret bättre på ett par av handskarna som jag köpte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar