torsdag 2 maj 2013

Jag har blivit med retrovagn

Ja så har den anlänt, Brion. Ganska mycket fix är det på den. Chassit ser jättefint ut. Några minimala prickar med rost och lite matt i glansen men det går visst att avhjälpa med ordentligt löddrande svinto har jag hört i Retrovagnsgruppen. Handtaget är lite nött och den svarta plasten har försvunnit lite. Däcken är hårda men inte spruckna. Klädseln på sittdelen är hel men solblekt och skitig där barnet har armarna. Jag trodde i mitt enfald att det bara var att knäppa bort klädseln och slänga i maskinen, men ack vad jag bedrog mig. Den är nitad genom tyget för fästena till chassit. Det betyder att jag måste ta bort klammer, som tyget är fäst med undertill, och nypa av nitarna för att få loss tyget. Gudars vad opraktiskt!
 
Jag känner dock att jag måste göra något med tyget för att stå ut med sittdelen. Helst vill jag färga om den, kanske röd! Vad säger ni, är det hädelse och skam att färga över den orangea originalfärgen? Den är ju ganska skabbig. Om jag går igenom hela prosessen med att ta loss tyget vill jag fräscha upp färgen på något sätt ialla fall.
 
 

Viloläge eller sittläge är det som gäller.
 

Här ser man skillnaden på den fina originalnyansen under sittdelen och den solblekta överdelen och armstöden. Midjebältet är i fint skick.


Ja här ser ni klammer och genomnitat tyg. Om man tar lös det, hur ersätter man nitarna? Måste kolla med far min om han har sådana resurser. Ni som vet, är detta original eller har tyget bytts någon gång? Ser det ut så här på dessa vagnar undertill?

 
Och så liggdelen. Ser ganska fin ut va? Sufletten är lite blekt. Locket är i fint skick och plastrutan med. Det saknas en krok för att fästa locket på ena sidan och gummibanden behöver bytas, icke oväntat.


Ljusbrun manchester och gul frotté invändigt. Är det original? Frottén har blivit lite slapp men är förvånansvärt fräsch.


Annat är det med kanten på liggdelen. Tyget är helt genomnött. Jag tror att jag handsyr igen hålen och fäster ett tygband i brunt över så att det håller ihop. Funderade först på att ta loss tyget och sy dit skinnremsor men då måste jag sprätta och ersätta x-antal nitar och tryckknappar så det är jag inte så sugen på.

 
 
Stor korg och ganska stora däck.
 
Ja vad tycker ni? Var den värd 300:- ? 
 
  

2 kommentarer:

  1. Jag tycker du ska färga sittdelen, men så nära orginalfärg som möjligt;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det blev så också. Jag håller med om att man borde, om möjligt, vara orginalfärgen trogen. Hade det skitit sig och blivit skitfult hade man kunnat färga den mörkare, typ röd. Nu blev det jättebra med orange tycker jag.

      Radera