måndag 20 maj 2013

Förklädet som blev barnklänning

Idag har jag varit hemma med förkylt barn. Under tiden barnet sover varken städar eller diskar jag även om det hade varit välkommet, nej jag syr i stället. För en tid sedan hittade jag ett fint förkläde med brun bakgrunsfärg och vita prickar. Det hade även fina detaljer som ficka, veck och vitt dekorband. Jag började fundera på om det inte skulle bli en fin barnklänning. Tanken har marinerat en stund och nu när jag fick tillfälle blev det av.
 

 
Så här såg förklädet ut från början. Jag började med att klippa bort knytsnöret. Sedan sydda jag ihop stycket så det blev en kjol. Jag sparade en bit långt nog för en dragkedja. Därefter sydde jag fast dragkedjan. Det blev kanske inte så prydligt som jag velat men det var länge sedan jag sydde i en dragkedja.


 
I linningen sydde jag fast tryckknappar. Axelbanden som tidigare var knytband sydde jag på för hand. De fick också ett knapphål vardera och i linningen syddes en knapp fast. Snabbt och relativt enkelt blev en sak en annan. Jag gillar att inte behöva göra så mycket ändringar. Det skall gå snabbt så man ser resultat på en gång. Man skulle i princip kunna återställa förklädet som det såg ut innan om man vill.
 
 
Framsidan
 
 
 
Baksidan. Där ser man knappen som axelbanden fästs i.
 
 
Och så en idolbild på världens vackraste och starkaste tjej.

1 kommentar: