fredag 10 maj 2013

Att möta våren med stil

 Nu är det vår! Och skall man möta våren med stil får man lägga ned lite arbete. Chassit till Brion var dassig och skitig med små rostprickar. Så kan man ju inte ha det. Efter att ha uppsnappat information från de visa vagnsveteranerna i facebookgruppen Retrovagn påbörjade jag putsningen.


Så här såg den ut innan vårstädningen.

 
Mellan varje eker. Gnussa gnussa.
Är svinton för torr blir det synliga repor och det vill man ju inte ha.


En fuktig wettextrasa tar bort överflödigt tvålskum och smuts.

 
Slutligen putsning med torr bomullsduk.
En sliten kökshandduk fick sätt livet till.
 
Man kan ju även putsa med häxan om man inte tycker att det blir blankt nog. Jag har även hört att en del polerar med Turtlevax för hållbart resultat och skydd mot väta. Jag anser mig inte behöva det då min vagn står inne om jag inte använder den så den torkar snabbt.

 
Blankt och fint

 
Bling bling
 
 
Och så ett foto med den nyfärgade sittdelen på plats.
 
 
Så här glad blir man när man får åka retrovagn.
 
Lillan älskar vagnen och pillar och grejjar på de kromade delarna. Mössan matchar ju ganska fint eller hur? Den hittade jag på en köp- och säljsida för retro barnkläder på facebook. Nu skall jag bara hitta ett snyggt tyg, eller välja något av de jag redan har, för att sy en snygg skötväska till vagnen.
 
Nu kan vi möta våren i bästa retrostil!

1 kommentar: