söndag 17 februari 2013

Vintage Baby, Vintage

Jag älskar vintage babykläder! Förr gjorde man barnkläder som vuxenkläder i miniatyr. Det är ju bara sååå gulligt. Härliga ärtiga färger och fina mönster. Självklart skall kläderna vara sköna och passande för små barn. Jag har köpt ganska mycket på Facebooks retro köp och sälj sidor. Totalt livsfarligt för börsen men det finns så mycket fint till dom små.

Jag tycker att det är roligt att texitlier och barnkläder har fått ett uppsving. För inte så länge sedan (och fortfarande händer det) kastade och brände man gamla kläder, lakan, dukar och mattor när man rensade ut dödsbon. På auktioner ute i byarna kunde man köpa lass med textil för en spottstyver. Nu har man fått upp ögonen för den textila skatten som göms i linneskåpen. I somras var jag på auktion utanför Ö-vik där det såldes sex hemvävda linnehanddukar i härliga färgställningar för 250:-. Det tar sig kan man säga. Synd för mig som gärna ville ha dom, fast inte till det priset.

Jag tänkte visa lite av Lillans vintagegarderob. Vissa plagg är för små men jag har ritat av mönstret och tänker sy upp nya i större storlek. Självklart i fina vintagetyger.


Lillan på gunghästen i sin nya vintageklänning
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar