måndag 25 februari 2013

En lysande idé. Del 1

Jag har flera gamla vägglampor som jag inte kan använda på grund av för korta eller för skadade kablar och kontakter. En av dessa vägglampor har jag tänkt använda som sänglampa men den hade alldelens för kort sladd i dåligt skick. Den har cremefärgad veckad skärm och kromad arm, jättefin.


 
Jag hade tidigare köpt en textilklädd sladd för att byta ut den gamla skadade och tog min far till hjälp. Vid köptillfället fanns bara en färg och den var vit. Alltså verkligen vitskimmrande med lutning åt blått. Den skar sig så jämmerligt med den cremefärgade skärmen så sladdbytet helt sonika blev bordlagt. Igår fick jag då den lysande (hihi) iden att färga sladden med the. Om det misslyckas har jag flera meter till av sladden att använda mig av. Friskt vågat hälften vunnet tänkte jag och bryggde mig det starkaste theet i mannaminne. 5 påsar Lipton the i ca 2 liter sjudande vatten. 

 
 
I brygden åkte sladden och där fick den ligga i 45 minuter. När jag sedan tog upp sladden var den mycket mörkare. Jag nöp av överflödigt the med papper och hängde den sedan på tork. Efter att den torkat ett tag ljusnade den lite och såg ut att passa skärmen mycket bättre. Själva moteringen är inte klar men när den är det visar jag det färdiga resultatet. Visar även min svarta skönhet som jag bara älskar. Den skall få svart sladd snart. Det vita är inte sladden utan på/av knapp.
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar