måndag 18 februari 2013

Tillbringare av glas

Som ni kanske har förstått så samlar jag inte på en enda sak. Det mesta som är fint har en benägenhet att bli en samling har jag märkt. Jag har en svaghet för tillbringare. Om det är tillbringare i porslin får de gärna vara från Gefle men jag tycker även mycket om tillbringare av glas.

Det är roligt med olika färger, former och strukturer på glaset. De får gärna vara handblåsta med fin puntel på undersidan. Ingen av de jag har är signerade så jag vet inte vem som har gjort dem, men om någon vet tillverkare och formgivare får de gärna informera mig.


 

Den guldgula är en favorit och det syns lite dåligt men den har liksom annanasliknande struktur. Den blågrå gillar jag också och använder en hel del då den rymmer mycket.


 

Fyrtal tillbringare i klart glas. Olika storlekar och former men alla är vackra och funktionella. Ni kanske skymtar ett par brickor i bilderna också. Ännu ett samlarområde att avhandla i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar