söndag 2 juni 2013

Loppis på Umåker

Jag har sett fram emot loppis på travet hela veckan. Det brukar ju finnas så himla mycket saker av alla slag där. Många säljare och inte så trångt. Gissa om jag kände modet falla imorse. Regnet trummade envist mot taket och det såg mörkt ut. Som tur var lättade det. Det är så här i efterhand tur att det regnade eftersom det skulle ha dammat oerhört mycket på planen loppisen hålls på efter denna värmebölja. Det har jag varit med om tidigare och det är inte skoj.

I kön in träffade jag också flera av de trevliga medlemmarna i facebookgruppen Umeå Retro. Några hade jag inte träffat tidigare. Jag hade med mig en bekant som flyttat hit från Thailand. Hon var ute efter en lampa och var inte helt på det klara hur det fungerade här med prutning och så. Vi hittade en jättefin lampa med glaskupa och frans som hon var nöjd med. I vanliga fall är det så svårt att hitta en sak man är ute efter att köpa.

Jag hittade flera fina broscher idag. Alla i fint skick till ett bra pris. Lite tyg blev det också bland annat ett större stycke med gröna och blå rutor i olika nyanser och en skinnväska som är av lite större modell. Jag hittade också fyra mindre krukor i gult och blått från Steninge, Rörstrand och Bo Fajans. Efter ett tag träffade jag stora delar av min familj som var ute och fyndade.

När vi var klara på Umåker stannade vi på en mindre loppis några hundra meter därifrån. Damen sålde delar av sin svärmors bohag då hon gått bort. Jag hittade flera fina saker. Nästan fler än på Umåker. Ett fint smyckeskrin i präglad papp liknande krokodilskinn, en lite mindre oljemålning, en söt röd hylla med hjärtan och en julduk. Jag hjälpte även Nini att få bra pris på flera saker. Hon verkade nöjd med dagen och det är jag med. Hon ville gärna följa med nästa gång det var loppis.

Ännu en loppisfrälst, mitt arbete är gjort!

 
Dagens fynd

 
Söta krukor i pastellfärger


Den lilla röda hyllan skall nog få hänga ovanför Lillans lekspis.


Bling bling! Fler broscher till min samling.

 
Lite nött på locket med i jättefint skick innuti. Även interiören är av pressat papper och locken på facken har små metallknoppar. En liten sidenkudde finns för att sticka ned broscher och nålar. Skrinet är låsbart och har en minimal nyckel! Ybergulligt!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar