måndag 24 juni 2013

En kista full av retrotyg

Jag börjar med allvar fundera på om det vore en bra idé att sy sin egen klänning (klänningar?) till bröllopen jag skall till. Det är svårt att hitta något riktigt bra. Det mesta som jag hittar är inte riktigt festligt nog för bröllop. Jag är svag för 50-talsmodeller just nu och kikar på olika mönsterlösningar. Jag har en jättefin som tyvärr är för liten. Den har fin form med båtringning och knappar fram. Jag hittade en klänning med fin ärm på Kupan idag men den var rosarutig, söt men jag blir griskär i den nyansen. Jag fotade den för att möjligtvis låna idén till ärmen på ett egetkomponerat mönster. Till slut kanske jag får ihop ett mönster som är bra.

Sedan behöver man ju tyg också. Det är ju relativt enkelt att hitta fina tyger i olika köp- och säljgrupper på facebook men sällan så mycket så att det räcker till en klänning med lite vidd i. Turligt nog kan jag fynda i mina egna gömmor.

Jag har en kista där jag tryckt med textil i olika de former under några år. Det var givande att gräva runt i den. Jag hittade två kandidater till klänningstyg varav en är given. Det SKALL bli en klänning! En lång bit är det också. Nu gäller det bara att sy den.

 
 En kista med tyg. Kistan är ommålad på 70-talet
och årtalet får man ta med en klackspark.

 
Påslakan, gardiner och stuvar i olika material, mönster och färg.
Det blåmönstrade påslakanet längst med till vänster kanske också blir en klänning.

 
Här har vi vinnaren

 
Visst är det ett snyggt klänningstyg?

3 kommentarer:

  1. Det kommer att bli en suverän klänning! Väntar på bilder =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det hoppas jag verkligen. Bilder kommer när den blir klar :)

      Radera
  2. Blir en fantastisk klänning! :)

    SvaraRadera