söndag 28 april 2013

Vagnsjakten fortsätter

Idag har jag och Lillan kuskat runt i jakt på en fin retrovagn. Vi började med att fara till Hissjö, eller ja, utanför Hissjö. Där träffade vi en trevlig gammal dam som hade en Emmaljunga som hon köpte 1967. Hennes båda barn hade haft den och den var verkligen i underbart skick. Ingen rost, inga hål eller missfärgningar, däcken var mjuka utan sprickor. Inte ens skav på forstödet.
 
Ja detta var verkligen en kanonvagn men, den hade INGEN suflett på sittdelen och det gick inte att flytta över från liggdel till sittdel som jag hade hoppats på. Typiskt, annars hade jag slagit till på direkten. 
 


 
  
Fjädringen kanske såg trött ut, eller skall det se ut så här på dessa vagnar.
Linjen i krysset ser så avbruten ut. Kolla, ingen rost!
 
 
Då var det dags för nästa vagn som fanns på Teg. En Emmaljunga som hon köpte 1968. Jag hade blivit varnad att den var i dåligt skick men jag ville se ändå. Orgialklädseln var mörkblå men en snäll granne hade klätt om den till ljusblå plysch/manschester och insida sufletten och dyna i ett fint rutigt 50-talstyg.
 
Tyvärr var den mycket sliten och skitig. Dessutom hade den snälla grannen inte sytt en helt ny klädsel utan klätt den gamla på utsidan och sytt fast. Men det mest iögonfallande var ju att ungen inte får plats! Hon är ju för lång för denna vagn! Nu börjar jag bli fundersam på om jag är för sent ute. Finns det vagnar som rymmer min snart 3 åriga dotter eller måste jag helt enkelt satsa på en sulky?
 

 
Allvarligt morsan? Hur tänkte du nu? Jag RYMS ju inte!
 
  
Utan dynan
 
 
En mycket sliten liggdel med den omklädda sufletten.
 
 
 Med dynan. Snyggt tyg men mycket fläckigt. Knappt någon rost på chassit.
Jag tyckte att fjädringen var lite trött.
 
 
 
 
Sedan kom damen på att hon hade ett chassi till i källaren. Hon sprang och hämtade det. Snyggt med stänkskärmarna som sitter ihop. Detta var en Emmaljunga också men hon hade bara chassit. Hon funderade om hon skulle kasta det. Jag tyckte att hon INTE skulle göra det. Knappt någon rost och fjädringen såg ju helt ok ut. Är det någon i Umeåområdet som är intresserad av denna så säg till. Jag och damen skulle hålla kontakt.
 
 
Hon hade lite retro barnkläder också men hon ville sortera och fråga om barnen ville ha något av det. Sedan skulle jag få komma och kolla igen. Men dessa två bodysar FICK jag av henne. Snällt som tusan. Gillar den med fiskar på mest!

 
Dessutom hade min kära vän Lillemor (som har bloggen Nalta tokut) Hittat denna vackra lampa i ett soprum. Snäll som hon är tänkte hon på mig och jag fick den av henne. Den kommer att pryda sin plats i vardagsrummet!
 
Det blev alltså fina gratisprylar men ingen vagn idag. Suck! Jag som hade hoppats på den grå i Hissjö. Nu måste jag ju fundera på om det är lönt att köpa Emmaljungan från 1963 i Skellefteå. Den lär väl inte vara rymligare på höjden. Jag måste rådfråga de visa i retrovagnsgruppen på Facebook. Och så var det ju Brion i Lycksele utan sufflett på sittdelen. Jag inväntar bild på den till Valborg.
 
Nyss ringde en dam från Nordmaling som hade en sulky från tidigt 60-tal med sufflett. Den fanns i hennes stuga som det inte gick att ta sig till för närvarande men om en vecka kanske det skulle gå. Hon skulle ta kort och skicka till mig. Låter ju intressant om det nu är så att mitt barn är för långt för vanliga sittvagnar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar