torsdag 18 april 2013

Slipad kristall

Jag har väldigt svårt att lämna kvar föremål av slipad kristall. Det är något magiskt med ett så bearbetat föremål, förfärdigat med skicklig hand. De var riktiga dyrgripar när de var nya i butik men efter ett långt liv, kanske med någon liten nagg, är de billiga att fynda på loppis och auktion. Vissa föremål är kanske inte så praktiska men jag försöker hitta nya användningsområden för dem. 
 
När det är kalas så passar det bra att sätta dessertskedarna i en låg vas av slipad kristall. Glas av slipad kristall ger ett vacker sken som ljuslyktor. Ofta hittar man udda stora glas, Grogglas, som varit del av stora serviser med vinglas och seltzerglas. De tunna glasen går lätt sönder i diskmaskiner och efter lite för våldsam behandling. De enstaka glasen kan man hitta billigt och jag använder de som vanliga dricksglas här hemma. Vi gillar stora glas! Det känns lite extra lyxigt att dricka mjölk ur.
 
 
Lampfot i slipad kristall som fyndades i Jörn för en guldtia.
Lampskärmen skall jag byta till något mer passande framöver.
 

Annanasslipade små vaser. Söta och välarbetade.

 
Glas och ljuslyktor i slipad kristall.

 
Slipade mönster i form av blommor på en sockerskål.

 
Närbild på en av de annanasslipade vaserna. Vackert!
 

2 kommentarer:

  1. TACK Fina Fina Fina Du för det vackra slipade glaset som jag hittade i min brevlåda =) Duken den var inlindad i var inte fy skam den heller!

    Kramis
    ~ L.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var så god kära du. Det är så roligt att göra någon glad och ofta är det faktiskt roligare att fynda åt andra än åt sig själv!

      Radera