torsdag 29 augusti 2013

Mormors rullar

Jag är den i familjen, förutom mamma som har permanentat sig, som har rakt hår. När jag var liten permanentade jag mig också med ganska lustigt resultat. Jag var nöjd i alla fall. Mina båda systrar hade lockigt hår som brukligt var på den härliga 80-talet, så självklart ville även jag ha det.

Min mormor hade också den typiska tantfrisyren, kort och lockigt. Hon hade en hink med spolar som hon satte upp håret i och knöt en scarf runt. Ibland hjälpte jag till och lade upp hennes hår med rullarna. Hinken med rullarna tog jag hand om efter att mormor gick bort.

Häromdagen blev jag toktrött på min tråkiga hår. Tunt efter graviditeten och slitet. Jag tog fram mormors hink och hade lite roligt. Vissa spolar har en sorts "piprensare" med hårda spröt inuti, dåtidens kardborrespolar. I dessa fanns fortfarande några av hennes hår. Det känns trösterikt på något sätt.

 
 
 
Dåligt med tålamod har jag gott om. Det blev lite av en 60-tals bob.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar