onsdag 30 januari 2013

Retro leksaker med själ

Redan innan jag blev gravid började jag samla på gamla fina leksaker. När min flicka kom hade jag en hel del och hon leker flitigt med dom. Självklart blir de grundligt rengjorda och bit, dra och slittestade så att inget är trasigt eller kan falla av när den senare leks med. Personligen tycker jag att äldre lekasaker har mer "själ", kanske för att de har en historia och har lekts med under många år av många barn.

Ofta är leksakerna välgjorda och håller mycket bra. Inget man kan säga om vissa nyproducerade lekasker. Det känns nästan som om det är meningen att de skall gå sönder så att man skall köpa fler. Förut tog man överlag god hand om sina leksaker och barnen hade inte så många. De som fanns var älskade och omhuldade. Vanligast var väl att man hade en älskad nalle eller en docka. Inte det överflöd av prylar som barn idag har. Några av min flickas favoriter är en BRIO Tax och klassiska klossar i trä med bilder, nummer och bokstäver. Dock ingår de godbitarna i en modern arsenal av alldelens för mycket prylar.


I en fin korg får dessa klossar vila mellan lekstunderna


Som en godispåse


Tre favoriter. Trast i trä, Mörkhyad docka och Tax från BRIO

1 kommentar:

  1. Jag håller helt med dig! Leksakerna förr gjordes för att lekas med länge, man fick inte nya hela tiden. Visst har de också en helt annan charm än sakerna idag som har en väldans massa funktioner, som nästan hämmar fantasin hos barnen, kan man tycka. Det man kanske bör tänka på är att leksakerna förr inte kontrollerades som de gör idag, så precis som du säger, det gäller att kolla dem noga före det leks med dem. Träklossarna med bokstäver har jag sett används ibland i inredning, man skriver ord med dem och har som dekoration, en kul ide :)Hälsningar http://loppisloella.blogg.se/

    SvaraRadera