lördag 14 september 2013

Höstens för- och nackdelar

Nu börjar löven ändra färg på träden, kvällarna bli kallare och mörkare. Hösten är här och suget efter mys och tända ljus blir större. Jag trivs på hösten. Den svala luften och de mörknande kvällarna. Jag slipper ducka i skuggan och svettas. Jag förstår de som tycker att det känns tragiskt att sommaren och värmen tagit slut men är inte en av de som ligger och gassar i solen eller badar i havet varje dag.

Snart får jag vädra min snygga skinnjacka med pälskrage från 50-talet och dra på mig snygga vintagestövlar när jag går på loppis. Ännu en sak som talar för hösten är att alla stora loppisar börjar igen. Travet, Nolia, Ersboda Folkets Hus och en ny som har premiär idag och även är öppen imorgon- Gamla slakteriet, vi får hoppas på att det kommer att vara en återkommande loppis.

I höst skall jag leta efter fler ljuslyktor av Göran Wärff, gärna med inslag av färg. Dessa två på bilden har jag fyndat i sommar och har verkligen ett kylslaget intryck. Polar heter dom och jag har minsann sett att de finns i lite olika tappning, bland annat med inslag av färg.

 
Höstmysig grupp
Mina två Polarljusstakar och en brevvikt med blomma

 
Polar av Göran Wärff med blå och gröna toner.
Bild lånad från Auktionnet.com
 
Nu har jag pratat varmt om hösten men det finns ju nackdelar också. Några av dom är feber, gult snor, tät näsa, huvudvärk, hackande hosta, värk i leder och framför allt oförmåga att ta sig till de hett efterlängtade loppisarna.


En annan grupp på mitt soffbord
som dock inte är fullt lika mysig.
Nässpray, snytpapper och smärtstillande för halsen.
Allt detta går att fynda på närmaste apotek

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar