onsdag 17 juli 2013

Sov sött med retro sängkläder

Jag såg på ett inredningsprogram för något år sedan där programledaren insisterade på att man med nödvändighet skulle ha helvita underlakan, påslakan och örngott. Allt annat var en dödssynd! Mönstrat och färger var smaklöst. Jag reflekterade en sekund på om han hade rätt men i nästa nanosekund bestämde jag mig för att det inte spelade någon roll för mig. Smakfullt för en är smaklöst för en annan. Man skall ha som man själv vill ha det, som man trivs bäst!
 
Jag blir glad när jag byter sängkläder. De får gärna ha mycket mönster och olika färger. Enhetligt och sobert finns inte här. Jag har fyndat så mycket fina påslakan och örngott på senare tid. Mycket har jag köpt på Kupan. De har ibland påslakan i fina mönster och de kostar bara 30:-. Det var länge sedan jag köpte sänkläder i butik. Det var nog på Ikea sist. Då är inte inte alltid man får så bra kvalitet på påslakanen, eller rättare sagt, man får väl vad man betalar för och jag är rätt snål.

Secondhand kan man däremot hitta mycket fin kvalitet för några få tior. På senare tid har jag också intresserat mig extra för textil design och tillverkare. Då blir man extra glad när man hittar ett snyggt påslakan och får veta att mönstret heter Ofelia och Wanja Djanaieff står för design (Vit bakgrund med bruna stora blommor på bilden nedan). Hon har nämligen även designat ett tyg "Svanen" som jag har sedan tidigare och älskar. Det är roligt att man har favoritdesigers fast man inte vet det. Man gillar en stil eller en känsla och så visar det sig vara en och samma person som gjort det. Det har hänt ett par gånger och även då har det börjat med ett påslakan vars mönster jag har velat veta mer om för att hitta en make till den jag redan har. Tidigare har jag aldrig reflekterat över vem som gjort mönstren på textil som man sover i.
 
 
Det är härligt med mönster och färger. Spjälsängen är bäddad med ett nytillskott. Vita kaniner på blå botten. Jag tror att det kommer från Åhléns men vet inte säkert. Mycket sött och med retrokänsla hur som helst. Sven Fristedts bruna örngott, vad heter det nu igen? Molnblad? 

2 kommentarer:

  1. Det var längesedan jag slutade köpa ny sängtextil. Ska det vara bra kvalitet kostar de 300-400:- för ett påslakan. Det finns ju skräplakan på loppis också, men man känner direkt vad det är för kvalitet. På sistone har jag märkt att jag ser på flera meters avstånd om det ligger ett kvalitetspåslakan där :D

    SvaraRadera
  2. Jo de flesta är ju skräplakan men desto roligare är det när man hittar en godbit.

    SvaraRadera