söndag 14 juli 2013

Loppistur i Bjurholmsområdet

Idag följde mannen och dottern med på en liten familjeloppistur. Vi körde mot Bjuholm där jag hört att det finns några loppisar längst vägen. Vi stannade vid ett par på vägen, en direkt efter Vännäs på höger sida. Där hittade jag en söt 50-talslampa i "String" stil och en Engelsk kopp med fin dekor. Den andra var Catharina Alperuds loppis i Norrby som jag aldrig besökt. Hon hade jättemycket fina saker. Vi hann prata en stund och jag köpte några riktigt fina saker av henne. En handväska, en dessertskål från Lindshammar, en tillbringare och en djuptallrik från Gefle Pigg vilket är mitt favoritporslin. Jag köpte också en stor vas med pluppar på. Den gillar jag mycket, helst nu när jag putsat på den så den blänker, men jag vet inget om den.

Vi åt lunch inne i Bjurholm på en pizzeria som gör väldigt stora och goda pizzor. Jag fick i mig halva fast jag delade med Lillan. Efter lunchen begav vi oss till en loppis norröver där de hade en hel del djur. Lillan var lycklig över att kika på hästar, kaniner och katter men hönsen och tupparna var lite för högljudda enligt henne. Där fyndade jag lite textilband, en pytteliten koldburk, silverörhängen, en äggklocka, en ljuslykta och arkitektpapper som jag tror kan användas för att rita av mönster. Då slipper man ju klippa sönder mönstren, dessutom använder jag smörgåspapper för att göra mina mönster så jag hoppas att detta blir enklare och billigare.

Vi stannade också vid västra spöland men hittade inget förutom ett sött handgjort gosedjur till lillan. Ingen bild på den då den åkte i tvättmaskinen omedelbums.
 
 
Söt lampa med skärm av mönstrad plast.
 
 
Vasen med pluppar. Känner någon igen den?
 
 
Dessertskålen från Lindshammar är en storlek större än de jag hade tidigare.
Kul med nya delar. Ljuslykta i massivt glas av Göran Wärff, Polar, Kosta
 
 
Röda och söta. Koldburk modell liten. Äggklocka i 50-talsstil.
 
 
Vackra silverörhängen med en massa stämplar. Daggkåpa.
 
 
Textilband och liten börs.
 
 
Två delar Pigg. Jag som dessutom älskar tillbringare blir dubbelt nöjd över detta fynd.
 
 
Kopp från England. Tyvärr utan fat. Även stämplad "20" under.

2 kommentarer:

  1. Finfina fynd! Örhängena var jättefina. Funderar på om jag inte en gång i tiden ägde en brosch i samma serie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack jag är riktigt nöjd med mina fynd.

      Radera