torsdag 7 november 2013

Laga och fixa

Idag har lillan feber. Medans hon vilar passar jag på att fixa med sådant som legat och väntat på lagning. Jag köper mycket barnkläder på loppis och secondhandbutiker. Då får man vänta sig att allt inte är i perfekt skick. Sömmar som släppt och knappar som saknas är vanlig fel som är enkla att åtgärda.

En av sakerna som jag tog mig an denna gång var en jättefin hemmasydd klänning från 70-talet. Syrenlila i tunnspårig manchester med knappar vid halslinningen och fickor. Knapphålen var dock för stora så knapparna öppnades stup i kvarten. Enkelt fixat med ett par stygn på knapphålens baksida. Klänningen är så charmig att jag överväger den till förskolefotot till veckan.

 
Knapphålen är sydda med knapphålssilke, fina men för stora.
 
 
Med några stygn på baksidan blev det bättre
 
 
Min egna lilla my
 
 
En mycket välsydd klänning med fina detaljer 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar