söndag 27 oktober 2013

Efterlängtad Nolialoppis

Oj vad det var roligt att fara på loppis på Nolia idag. Det var länge sedan och jag brukar alltid hitta något roligt där. Det gäller bara att vara där i tid så man är på några bord först. Efter en stund brukar det bli så fullt att det är svårt att se vad som finns på borden. Jag ställde mig vid den övre ingången idag och det var nog ett smart drag. Kön där nere var lång, hela vägen ut genom dörrarna och förbi parkeringen utanför.

Väl inne går loppishjärnan igång och jag såg inte ens att jag rotade runt på ett bord som en kompis stod och sålde vid. Hon fick ropa till för att få min uppmärksamhet. Jag hittade en massa glas idag. Tungt blev det men jag fick lämna av en stund hos min säljande kompis vilket var tur. Ett fint fynd idag var en jättestor ljuslykta av Göran Wärff vars glas är ett nytt samlarområde för mig. Jag såg den när en kvinna stod och höll den och hjärtat började pumpa. Hon ställde med den och jag högg. Dyraste köpet för dagen men ändå inte dyrt.

 
Signerad Kosta, nummer och G. Wärff
Nu vill jag ha en färgad också
 
 
Storleksskillnad. Till höger min tidigare Polar. Puttenuttig i jämförelse
 
 
Oh jag dog lite när jag såg denna. Jag gillar färgad plåt och industrikänsla. Jag har inte testat elen ännu men den är ju underbart näpen till och med som prydnad.
 
 
Turkost glas med vitt underfång. Bonbonjär kallas det väl. Glasbruk för mig okänt. Lindshammar? Kanske någon kan upplysa mig?
 
 
Jag hittade också mycket klart glas (inget över 20:- lappen)
Isi vas, två ljusstakar Orrefors? 
Fem assietter med mönster som jag känner igen men kan inte placera för ögonblicket.
Kostas snöboll Ann Wärff
 
 
 
En fin plåtburk i mörkbrunt med fina mönster.
Ett rött härligt kakfat som jag blev så glad i. Två par solglasögon 50-tal.
 
 
Som ni kanske förstår fick jag bära mig less. I vimlet träffade jag även flera medlemmar från Facebookgruppen Umeå Retro vilket alltid är roligt. När jag gick en timme efter öppning var kön in lika lång som när jag gick in. Loppistrenden lever och frodas i Umeå. Jag är mycket nöjd med mina fynd från idag. Några kanske blir julklappar i slutändan.

2 kommentarer:

  1. Den mörkbruna burken såldes på Åhlens för några år sedan, så inte äkta retro, men fin ändå =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju bra att veta. Söt är den i alla fall :)

      Radera