tisdag 22 oktober 2013

Nytt syprojekt

Jag har varit hemma med sjukt barn och har hunnit påbörja ett nytt syprojekt. Det började med att jag surfade runt på köp- och säljsidor. Jag letade fodrade jeans till lillan eftersom det börjar bli kallt och golvet på dagis är kyligt.

Efter en stund blev jag lite irriterad på mig själv eftersom jag både vill och kan sy ett par själv. Sagt och gjort. Efter lite grävande i tygskåpet hittade jag en smalspårig brun manchester och ett nyligen inköpt Emiltyg. Det sved lite att klippa i det. Jag bestämde mig för att använda tyget som foder, bröstficka samt knälappar. Jag har aldrig gjort applikationer så det var spännande.

 
Sätter saxen i brunt manchestertyg. Det blir hängselbyxor.
 
 
Mönstret kommer från boken Sy till barnen 0-4 år
 
 
Jag använde Vliesofix för att fixera lapparna.
Först klippte jag ut lapparna, sedan vliesofix i rätt storlek.
 
 
Man stryker först fast det på lappens baksida.
Den skrovliga (belagda) sidan mot avigan på tyget.
 
 
Man tar bort papperet
 
 
Placerar applikationen där du vill ha den.
 
 
Man lägger ett mellanlägg (jag använde en näsduk) och fuktar på.
Sedan värmer man med strykjärn i ca 10 sek.
 
 
Nu sitter lapparna där dom skall.
 
 
Först sicksackade jag en gång runt om och sedan sydde jag med
knapphålsinställningen (tät sicksack) runt om.
 
 
Det blev riktigt bra
 
 
Annat blev kanske inte lika bra. Fodret blev bubbligt och sömmarna ojämna men helheten blir nog bra. Nu skall det sys muddar i benslut, knapphål och knappar, sedan är det klart. Det färdiga resultatet visar jag framöver.
 
All textil är fyndat på köp- och säljsidor eller på loppis.

1 kommentar:

  1. Jag visste inte ens att det fanns en sådan typ av vliseline! Det blev ju riktigt bra!

    SvaraRadera