måndag 21 december 2015

Lucka 21 i retrobloggarnas adventskalender: Julkakan

Nu är det min tur att öppna en lucka i retrobloggarnas adventskalender. Nummer 21 handlar om sömnad.

Ett av mina största intressen just nu är sömnad. Jag syr åt min familj och främst åt barnen. Ofta blir det återbrukat material i plaggen. Jag fyndar tyger på loppis och secondhand och det känns bra både för plånboken, miljön och samvetet. Jag tycker att det är riktigt roligt att fundera ut tygkombinationer och roliga lösningar.

Ofta använder jag mig av egna mönster men ibland hittar jag fina och roliga böcker och tidningar med mönster. Nyligen kom det en bok ut i butik som heter "Sy barnens första garderob".



Jag lånade den på biblioteket och fastnade för ett plagg som finurligt nog heter "knäppa skjortan". Min version av Knäppa skjortan är sydd i retrotyg så klart. Jag hittade en stuvbit av "julkakan" Design Erna Gislev, Mölnlycke, som jag använde. Infodring och manschettbesparing är sydda av en återbrukad textilalmanacka från 1972.




Jag önskar alla retroälskare en god jul och ett gott nytt år fyllt av fina fynd!

3 kommentarer:

  1. Hej! Jättefin skjorta. Jag sliter med en likadan. Får inte riktigt till det med vecken. Vek du på alla ställen där det står veck Q?

    Johanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ledsen men jag kommer inte riktigt ihåg. Jag börjar alltid med intentionen att jag skall följa mönstret men sedan höftar jag till det som jag tycker ser bra ut. Lycka till med sömnaden

      Radera
    2. Jag är ledsen men jag kommer inte riktigt ihåg. Jag börjar alltid med intentionen att jag skall följa mönstret men sedan höftar jag till det som jag tycker ser bra ut. Lycka till med sömnaden

      Radera