söndag 29 december 2013

Historiskt hår

Jag tycker att det är både roligt och intressant med historiska frisyrer. Victory Rolls, Finger Waves, Bouffants, Svinrygg, Pincurls, Pompadour, det finns så många snygga frisyrer att prova. Man måste ju självklart utgå från den längd och kvalitet som man har på håret sedan är det bara att prova sig fram. Vissa frisyrer kräver givetvis en del övning.


Idag provade jag en typ av ondulering eller Finger waves som det också kallas. Det är en frisyr som var modern på 20-talet men som åter är populär, ofta som galafrisyr på röda mattan. Man börjar med vått hår i snedbena och kammar håret slätt. Sedan nyper man vågor med fingrarna, sätter klämmor, kammar slätt och nyper nästa våg. Jag har även några tandade långa klämmor som jag fyndat på Stenfors gård, som ger liknande resultat. Sedan låter man håret torka ordentligt. När man tar ut klämmorna får man vara lite försiktig så att det inte blir oordning i lockarna. Kamma försiktigt om alls. Locka resten av håret med rullar eller locktång, eller sätt upp med knut i nacken.

 
Det här är en sådan frisyr som man måste träna på
för att få riktigt snygg så ni får ha lite överseende.
 
 
Både klämmor och nypor från tiden, alla fyndade på loppis och antikhandel.
 
 
Så här blev det idag
 
 
 
Inspiration från bloggen Eye of the Beholder

1 kommentar:

  1. Hahaha...de där vassa otäckingarna fanns kvar i mitt barndomshem på 50-talet. Dom har man klämt fingrarna i några ggr...:=((

    SvaraRadera